Voorkom aften met deze tips!

Je hebt zin in iets lekkers en kiest voor een gezond snoeptomaatje. Maar dat had je beter niet kunnen doen. Op het moment dat het tomaatje in je mond uiteen, voel je een stekende pijn in je wang. Je kijkt in de spiegel wat er aan de hand is en ja hoor je ziet het al. Een wit blaasje met daarom heen een rode rand. Het is duidelijk een afte en dit is niet de eerste keer dat je er last van hebt. In een korte tijd heb je al verschillende keren last van deze blaasjes gehad. Hoe kom je toch aan deze pijnlijke zweertjes en wat zou je er aan kunnen doen?



Wat is een afte?

Heb je regelmatig last van een afte (stomatitis aphthose)? Je bent niet de enige! Ongeveer één op de vijf Nederlanders heeft wel eens last van een zo’n vervelend plekje. In de mond is een afte zichtbaar als een grijswit zweertje en het heeft een doorsnee van ongeveer 5 tot 10 mm. Aften kunnen op verschillende plaatsen in de mond voorkomen. Je treft ze bijvoorbeeld op het wangslijmvlies, het tandvlees of op je gehemelte. En ook op de zijkanten van de tong kunnen aften ontstaan.


Een afte is eigenlijk gewoon een wondje op het mondslijmvlies. Dit slijmvlies is een belangrijk onderdeel van onze lichaamsbarrières, net zoals de huid en het darmslijmvlies dit zijn. Deze barrières bieden ons bescherming tegen onder andere pathogenen, zoals ziekmakende bacteriën en virussen, en toxinen.


Als je wel eens last hebt van zo’n plekje dan weet je dat het erg pijnlijk kan zijn. Met name bij het eten van scherpe voedingsmiddelen kan een hevige pijn optreden. Bij scherpe voedingsmiddelen moet je denken aan tomaten, citrusvruchten en kiwi’s. Maar ook het afbijten van harde producten zoals een appel kan erg vervelend zijn.


De oorzaak van een afte

Het is handig als je weet hoe een afte ontstaat. Dan kan je namelijk de oorzaak aanpakken om er voor te zorgen dat je er minder vaak last van hebt. Helaas is het nog niet helemaal bekend hoe een afte precies ontstaat. Er zijn echter wel een aantal factoren die een mogelijke rol kunnen spelen bij het ontstaan van de zweertjes.


Meestal zien we aften ontstaan op het moment dat de weerstand verminderd. Dit kan door bijvoorbeeld een virusinfectie, oververmoeidheid of een stressvolle periode. Stress is waarschijnlijk één van de meest belangrijke triggers. Onder stress verstaan we niet alleen werkstress, maar ook de hectiek waarin we vandaag de dag leven. We willen alle ballen hoog houden en vergeet ook het bijhouden van social media niet. Daarnaast geeft de grote hoeveelheid informatie die we dagelijks tot ons nemen ook voor een fysiologische stress reactie in je lichaam. Deze reactie zorgt voor een verandering van je flora en een slechtere functie van de lichaamsbarrières. Je bent hierdoor vatbaarder voor infecties en aften.


Een slechte mondhygiëne mag ook niet uitgevlakt worden. Een slechte mondhygiëne draagt bij aan een disbalans in de mondflora. Bacteriën scheiden toxinen uit die voor ontstekingen kunnen zorgen. En een disbalans in de mondflora biedt niet genoeg bescherming van je slijmvliezen. Het risico op aften neemt toe.


In tandpasta’s worden vaak schuimmiddelen gebruikt. Dit schuimmiddel is Sodium Laureth Sulfate (SLS). Heerlijk toch, een schuimende tandpasta? Dan heb je in ieder geval het idee dat je gebit goed gereinigd wordt. Helaas heeft dit schuimmiddel ook effect op de slijmvliezen en er bestaat een grotere kans op aften als je er gevoelig voor bent.


De slijmvliezen in de mond kunnen ook beschadigd raken door een schep oppervlak en aan tand of een prothese. Hierdoor ontwikkelt er een wondje op het betreffende slijmvlies. Je kan je voorstellen dat dit ook het geval is bij bijten op de tong of wang. Er zijn daarnaast ook voedingsmiddelen die het slijmvlies kunnen beschadigen. Denk bijvoorbeeld aan scherpe voedingsmiddelen.


Roken is eigenlijk nergens goed voor. Ook roken leidt tot beschadiging van het mondslijmvlies. Toch blijkt uit onderzoek dat rokers juist minder vaak last hebben van met name grote aften. Maar dit is natuurlijk geen reden om te blijven roken.


Mogelijk speelt een tekort aan bepaalde vitamines en mineralen ook nog een rol. Zo wordt een tekort aan zink geassocieerd met een groter risico op aften. Zink is nodig voor het behoud van gezonde slijmvliezen. Zink wordt veelvuldig gebruikt in een periode van stress. Heb je veel stress? Mogelijk kamp je dan met een zink tekort waardoor er plekjes zoals aften kunnen ontstaan. Naast zink speelt ook een tekort aan vitamine B een mogelijke rol. Een deficiëntie aan de B-vitamines wordt geassocieerd met het ontstaan van aften.


De laatste mogelijke factor die een rol speelt bij het ontstaan van aften zijn twee eiwitten: gluten en caseïne. Gluten komen voor in granen en als je last hebt van een gluten-intolerantie dan heb je meer kans op het ontstaan van aften. Het zelfde geldt voor personen die het koemelkeiwit caseïne niet goed kunnen verteren. Bij deze personen worden vaker aften aangetroffen. Bij het gebruik van geitenmelk werd deze relatie niet aangetroffen.


Wat kan je doen om aften te voorkomen?

Ik kan me voorstellen dat je die vervelende plekjes in je mond aardig zat bent. Maar omdat er geen duidelijke oorzaak voor het ontstaan van aften is, is het ook moeilijk om er voor te zorgen dat je ze nooit meer krijgt. Toch heb ik wel een aantal tips voor je.

  • Zorg in ieder geval voor een goede mondhygiëne. Een mond vol plaque vermindert de weerstand en een verminderde weerstand is een belangrijke risicofactor voor het ontstaan van aften. Wat je moet doen? Poets het gebit twee keer per dag en poets met aandacht. Reinig daarnaast ook de ruimten tussen de tanden en kiezen in met een stoker of een rager.

  • Poets met een tandpasta zonder Sodium Laureth Sulfate. Kijk goed op de ingrediëntenlijst van de tandpasta die je gebruikt. Een schuimende tandpasta met SLS maakt niet beter schoon dan een tandpasta waar dit niet in zit.

  • Zorg voor voldoende ontspanning. Het klinkt heel cliché, maar de juiste balans tussen stress en ontspanning zorgen ervoor dat je niet over je grens gaat. Je weerstand zal je dankbaar zijn.

  • Zorg voor gezonde darmen. Je darmen vormen een belangrijk onderdeel voor je afweer. Zorg dus niet alleen voor een gezonde mond, maar geef ook je darmen aandacht door gezond te eten.

  • Eet regelmatig voeding uit de zee. Vis en dan met name schaal- en schelpdieren zijn een goede bron van zink. En zink heb je nodig voor gezonde slijmvliezen.

  • Eet een paar weken glutenvrij en vermijdt koezuivel. Op deze manier kan je testen of je minder last van aften hebt. Heb jij al wel eens geprobeerd om glutenvrij te eten? Kies liever niet de standaard glutenvrije producten, maar ga eens voor een maaltijdsalade in plaats van de standaard boterham.

Bron: Vraagdetandarts

Ravelijn 89

4285 EE, Woudrichem

info@yvital.nl

 

Tel: 06-20372387

  • Instagram Social Icon
  • Black Pinterest Icon
  • Black Facebook Icon
9789021569857 Gezond begint in je mond -
20160804RM NVM Vugt Woudrichem 10.jpg

© 2018 Yvital - Alle rechten voorbehouden