Hoogstraat 51

4285 AG, Woudrichem

info@yvital.nl

 

Tel: 06-20372387

chivo.png
  • Black Facebook Icon
  • Instagram Social Icon
  • Black LinkedIn Icon

© 2018 Yvital - Alle rechten voorbehouden

Versterk je immuunsysteem met deze tips

Bijgewerkt: mrt 17

Een goed werkend immuunsysteem is vandaag de dag essentieel in de strijd tegen het coronavirus. Ben jij immuunfit? Een sterk en goed werkend immuunsysteem helpt je lichaam beter om te gaan met virussen en bacteriën. Wil jij weten wat je kunt doen om je immuunsysteem te ondersteunen?





Wat is immuunfit?

Gezond zijn en blijven is het resultaat van een super afgestemde interactie van cellen en weefsels. Wanneer het immuunsysteem overbelast is of zwak is geworden dan kan het zijn belangrijke taak niet uitvoeren, waardoor de kans op ziekte groter wordt.


Het immuunsysteem communiceert door middel van ontstekingen. Een ontsteking is een reactie op weefselschade en het biedt je lichaam een oplossing voor een mogelijk levensbedreigend probleem. 


Immuunfit, ofwel in het Engels, Immune Fitness betekent dat je immuunsysteem in een dynamische balans is. Dat wil zeggen dat er altijd een evenwicht is tussen actie en rust. Normaal gesproken is het immuunsysteem overdag redelijk in rust, terwijl dat het ‘s avonds in actie komt. Dit is duidelijk te merken als je een verminderde weerstand hebt. Het verklaart namelijk dat je overdag soms best kunt functioneren en dat de koorts juist in de avond oplaait.


Je bent immuunfit als het immuunsysteem doet wat het moet doen in de bestreiding tegen ongewenste stoffen. En dat het niet overactief reageert, zoals dat het geval is bij allergieën. Aan de andere kant is er ook sprake van een fit immuunsysteem, als het systeem heel veerkrachtig is, of wanneer het lichaam juist een betere toestand van welzijn ontwikkeld nadat er sprake is geweest van ziekte. Dat wil zeggen dat je sterker wordt als je lichaam een ziekte overwonnen heeft.


Welke factoren hebben invloed op je immuniteit?

Er zijn verschillende factoren van invloed op je immuunsysteem. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Voeding

  • Bewegen

  • Stress

  • Slaap

  • Hygiëne (ook mondhygiëne)

  • Samenstelling darmflora


Wordt immuunfit!

In dit artikel wil ik je vertellen wat je het beste kunt doen om je immuunsysteem te ondersteunen:

  • Ten eerste is het belangrijk dat je een goede hygiëne nastreeft. En daarbij hoort ook een goede mondhygiëne

  • Wees lief voor je bacteriën. Je hebt het niet volledig voor het zeggen als het om de samenstelling van je flora gaat, maar met voeding kun je toch wel iets goed doen. Eet niet te veel vet vlees en eet volop groenten en fruit. Het blijkt namelijk dat de samenstelling van je darmflora dan op een positieve manier verandert.

  • Eet gezond, gevarieerd en niet te veel, onbewerkt en vooral planten.

  • Beweeg! Het advies is de Nederlandse Norm Gezond Bewegen. En dit wil zeggen: 150 minuten matig intensief bewegen per week, plus twee keer per week krachttraining.

  • Nog een hele belangrijke tip is om voldoende te slapen. Ga iedere dag rond het zelfde tijdstip naar bed en sta ook weer rond het zelfde tijdstip op. Zorg voor acht uur slaap per nacht.

  • Stress is niet per se slecht, maar langdurig blootstaan aan stress of met andere woorden over de grens leven is uiteindelijk wel slecht voor je gezondheid. Probeer daarom dagelijks te ontspannen.

  • Voedingsstoffen die jouw immuunsysteem ondersteunen zijn: vitamine D, C, zink, selenium en omega 3. Zorg er voor dat jouw voeding deze stoffen bevat en kijk uit met hoge doseringen in een supplement


Klinkt dit allemaal logisch voor je, maar vind je het lastig om een gewoonte te veranderen? Ik ga je helpen!