Val je af van water drinken?

We zijn al weer op weg naar de lente. Vakanties worden geboekt en misschien wil je nog wat winterkilo's kwijt. Zou dit lukken doen door meer water te drinken?




Water drinken is belangrijk

Ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe ontzettend belangrijk het drinken van veel water is. Je lichaam bestaat voor ruim 60% uit water. Een gedeelte hiervan gaat dagelijks verloren via urine, uitademing, verdamping via de huid en uitscheiding van de ontlasting. Om alle belangrijke functies in het lichaam te kunnen vervullen moeten we dagelijks aanvullen wat er verloren gaat. Dit betekent simpelweg dat je voldoende moet eten (veel vocht halen we uit groente en fruit) en drinken.

Vocht heeft de volgende functies:
  • bouwstof

  • transportmiddel

  • oplosmiddel

  • temperatuurregelaar

  • afvoeren van gifstoffen

  • stofwisselingsprocessen en activatie van de stofwisseling

Hoeveel vocht hebben we nodig?

Als volwassen vrouw heb je dagelijks ongeveer 2,7 liter vocht en als man 3,2 liter. Exact aangeven wat de vochtbehoefte per persoon is, is lastig. Jouw vochtbehoefte wordt namelijk door heel veel factoren beïnvloed.


Op een warme dag heb je bijvoorbeeld meer vocht nodig dan op een koude dag. Ook als je intensief beweegt zal je meer dorst hebben.


Enkele tips

  1. Start de dag met 1 of 2 (liefst 2) glazen water te drinken op de nuchtere maag.

  2. De belangrijkste is even gemakkelijk als moeilijk: Luister naar je lichaam! Als je dorst krijgt, ben je vaak al te laat. Zorg dat je dagelijks in ieder geval 1,5 tot het liefst 2 liter drinkt. Dit komt neer op zo’n 8 glazen drinken.

  3. Wanneer het je lukt is het aan te raden om een grotere hoeveelheid water, bijvoorbeeld 2 glazen in één keer, te drinken. Dit is beter voor het lichaam en je bent niet heel de dag bezig met voldoende drinken.

  4. Drink vóór elke maaltijd 1 of 2 glazen water. Dit zorgt er ook nog eens voor dat je sneller vol zit en dus minder eet. Vooral voor de avondmaaltijd helpt het enorm om eerst 2 glazen water te drinken.

  5. Eet veel (verse) groenten en fruit. Vul het liefst ook je ontbijt en de lunch aan met groente en fruit.

Dus... geen excuses meer, gewoon doen omdat het SUPER goed voor je is!

PS. Hoeveel water drink jij nu op een dag?


Leestips


9 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven