Tips om goed voor jezelf te zorgen in een stressvolle periode

Zelf merk ik dat de weken en weekenden weer steeds voller worden. Natuurlijk ben je daar zelf bij, maar soms vult je agenda ongemerkt met allerlei verplichtingen. De volgende tips helpen je om rust in je hoofd en lijf te creëren, wat weer van invloed is op je energie niveau.



1. Wandel meer


Kom in beweging. Je hebt misschien de neiging om juist minder tijd vrij te maken om bijvoorbeeld te sporten of rust te pakken. Toch is het juist in drukke tijden belangrijk om je bewust te zijn van het feit dat rust juist nu zo belangrijk is. Even je hoofd leeg maken en je spieren gebruiken. Het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Een lekkere wandeling in de buitenlucht is altijd een goed idee. Het hoeft niet eens een lange wandeling te zijn. En je kunt je kinderen gezellig meenemen, eventueel op de step, fiets of met skeelers. De natuur heeft een bijzondere invloed op je gemoedstoestand. In de natuur kom je tot rust.

2. Start met schrijven

Schrijven heeft vele voordelen. Schrijven over je leven, gevoelens en ervaringen maakt bijvoorbeeld gelukkiger, blijkt uit onderzoek en het stresshormoon cortisol verlaagt. In de wetenschappelijke literatuur worden gunstige effecten van schrijven beschreven op stress, de bloeddruk, het immuunsysteem, het geheugen en de longfunctie. Schrijven over ervaringen en gevoelens draagt bij aan geestelijke en lichamelijke gezondheid. Vooral schrijven met de hand heeft een meerwaarde, dus doe er je voor deel mee.


3. Luister naar muziek of een podcast

Luister naar muziek of een podcast, maar in ieder geval naar iets waar je blij van wordt. Muziek luisteren heeft een aantoonbaar positief effect op de hersenen. Het kan stress verminderen, en heeft een enorm effect op onze stemming. En het is niet voor niets dat muziek vaak wordt ingezet als energizer. Naast muziek luisteren kan ook het luisteren naar een podcast heel inspirerend zijn.


4. Verdwijn in een goed boek

Lezen (op dagelijkse basis) vermindert stress. Het is heerlijk om je helemaal te verliezen in een goed boek. Vaak verdwijnt het gevoel van tijd, waardoor je tijdens het lezen rust vind.

Je hoeft trouwens helemaal niet lang te lezen, want na 6 minuten daalt je stressleven al met 60%. Lezen heeft trouwens nog veel meer voordelen. Ik zal ze niet tot in detail bespreken, maar neem van mij aan dat je er een creatiever en nog leuker mens door wordt ;-)


5. Doe je telefoon uit of beperk social media

Heb je weleens bijgehouden hoeveel tijd je aan je telefoon of social media besteedt?

Dit is echt heel leuk om een keer te doen en een ware eye-opener. Je mobiele telefoon en social media kunnen ware tijdrovers zijn en je hoeft niet 24/7 bereikbaar te zijn. Zet je telefoon gewoon eens een dag uit, of schakel in ieder geval alle meldingen van je apps uit. Nu heb je zelf weer de regie over je telefoongebruik. Jij bepaalt wanneer je welke berichten leest. Je zult zien dat je rustiger bent wanneer je niet continue de laatste berichten checkt.


6. Ruim op

Opruimen is heerlijk! Het geeft rust in je hoofd en je zult je direct energieker voelen. Gooi spullen weg of maak lijstjes en wees kritisch. We bewaren over het algemeen veel te veel. Op het moment dat je iets in je handen houdt, beslis je direct of je het wilt bewaren, weggeven of weggooien.


7. Neem een bad

Hoe lekker is het om een warm bad te nemen en volledig tot rust te komen. Een warm bad zorgt ervoor dat je echt even kunt opladen. Doe een heerlijk ruikende badolie of magnesiumkristallen in je bad voor optimale ontspanning.


8. Ga eerder naar bed

Na een warm bad voel je je vaak helemaal rozig. Dit is het juiste moment om lekker onder de wol te kruipen. Extra slaap doet wonderen voor lichaam en geest. Tijdens je slaap herstelt het lichaam, emotionele gebeurtenissen worden verwerkt en het geheugen wordt

geordend. Slapen heeft een positief effect op je vitaliteit.


9. Oefen dankbaarheid

Stilstaan bij de dingen die goed gaan in je leven heeft een positief effect op je vitaliteit. Dankbaar zijn heeft zelfs een meetbaar effect op je hartslagvariatie, het vermindert stress. Daarnaast blijkt dankbaarheid in staat te zijn om negatieve emoties (angst of boosheid) als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen. Houd de zaken waar je dankbaar voor bent bij in een dagboekje. De meest krachtige oefening is om wekelijk 5 dingen op te schrijven waarvoor je dankbaar bent. Het hoeft helemaal niet iets ludieks te zijn. Je kunt dankbaar zijn voor een heerlijk kopje koffie in de tuin, een fijn gesprek met een vriend of je moeder. Misschien hebben je kinderen iets geweldigs gedaan of had je een andere leuke ervaring. Geniet van die mooie momenten door ze te herinneren en op te schrijven.


Welke tip helpt jou in stressvolle periodes?


Lezen:
3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven