Slapen voor een gezond gewicht

Heb jij vannacht goed geslapen? En hoe is het de afgelopen week gegaan? Word jij iedere ochtend fris en fruitig wakker? Of heb je eerst een kop koffie nodig om in actie te komen? Weet je dat twee-derde van alle volwassen mensen in de ontwikkelde landen niet aan de aanbevolen acht uur slaap komt?





De gevolgen van te weinig slapen

Slapen is van levensbelang. Weet jij wat de gevolgen van een slaaptekort zijn? Als je regelmatig minder dan 6-7 uur slaapt, dan heb je een grotere kans op fysieke en psychische klachten.

Er is een verband aangetoond tussen slaaptekort en:

- slechter functionerend immuunsysteem, waardoor je een grotere kans hebt op kanker

- een grotere kans op Alzheimer

- een verstorende bloedsuikerspiegel

- grotere kans op aderverkalking

- psychische klachten zoals depressie en angststoornissen


Het effect van slaap op je voedingsgewoonten

Naast alle gevolgen van chronisch te weinig slapen die je net hebt gezien, heeft een slaaptekort ook effect op je gewicht. Heb je wel eens gemerkt dat je meer gaat eten als je een tijdje te weinig slaapt? Je hongergevoel is in een periode met slaaptekort veel sterker, wat wordt veroorzaakt door een verandering in de hersenen. En waar heb jij trek in als je moe bent? Is dat toevallig iets zoets, of misschien juist wat met veel zout of vet. Het resultaat van deze extra maaltijden is dat het lichaam de energie die het niet gebruikt opslaat als vet. Je wordt dus zwaarder.


Slaap jij voldoende en wordt je uitgerust wakker?


Tip

Ravelijn 89

4285 EE, Woudrichem

info@yvital.nl

 

Tel: 06-20372387

  • Instagram Social Icon
  • Black Pinterest Icon
  • Black Facebook Icon
9789021569857 Gezond begint in je mond -
20160804RM NVM Vugt Woudrichem 10.jpg

© 2018 Yvital - Alle rechten voorbehouden