Zo ontwikkel je een fijne ochtendroutine

Bijgewerkt op: 9 feb.

Een ochtendroutine. In een ver verleden had ik een hele fijne ochtendroutine. Het was het belangrijkste deel van mijn dag. De dag begon rustig, waardoor de rest van de dag eigenlijk ook goed verliep. En als je veel goede dagen hebt, dan heb je automatisch ook een goed leven.


In de loop der jaren is mijn ochtendroutine helaas wat veranderd, waardoor ik nu regelmatig staand mijn ontbijt eet. Wat mij betreft is dit de reden om weer eens meer aandacht aan mijn ochtendroutine te besteden.


Waarom een ochtend routine zo fijn is.


Een ochtendroutine is een verzameling gewoontes die je iedere ochtend herhaalt. Je doet ze zonder er echt over na te hoeven denken. De ene gewoonte volgt de andere op.


De wekker gaat en je stapt uit bed. Zonder na te denken vervolg je je weg naar de badkamer. Daar ga je onder de douche, je kleedt je aan en loopt naar de keuken om het ontbijt voor het hele gezin te maken.


Ben jij 's morgens aan het 'overleven', omdat je eigenlijk net te weinig tijd hebt? Neem dan je ochtendroutine eens onder de loep. Waarom zou je je dag met zoveel haast beginnen?


Eerder opstaan om je leven te veranderen


Je wilt je ochtendroutine veranderen. Hoeveel tijd heb je beschikbaar vanaf het moment dat je opstaat totdat je de deur uitgaat? Denk je dat dit voldoende is om je ochtend wat relaxter te laten verlopen? Of heb je eigenlijk wat meer tijd nodig? Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om eerder uit bed te komen, zodat je de dingen kunt doen die je graag wilt. Het is natuurlijk een kwestie van prioriteiten stellen.


Denk simpel en zet eenvoudige stappen


Succeservaringen zijn ontzettend belangrijk als je gedrag wilt veranderen. Zet daarom liever kleine stapjes die ervoor zorgen dat je het kunt volhouden, dan dat je grote stappen zet en al snel afhaakt.


Een ochtendroutine is een verzameling gewoontes. Je kunt niet van jezelf verwachten dat je 'gold turkey' je hele routine in één keer verandert. Zet dus kleine stapjes. Denk hier bijvoorbeeld eens aan:

  • zet de wekker 5 minuten eerder

  • neem de tijd om te ontbijten

  • doe wat oefeningen


Hoe zien jouw ochtenden eruit? Zou jij ook iets willen veranderen?


Leestip

https://www.yvital.nl/post/slaap-jezelf-slank



12 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven