De gezondste noten volgens de natuurvoeding

Noten zijn gezond en er is genoeg keuze. Ben jij benieuwd waarom noten gezond zijn en welke noten je het beste kunt kiezen?



De voordelen van noten

Noten dragen bij aan een goede lichaamsbouw en vooral botopbouw. Dit komt omdat ze over het algemeen een gunstige calcium-magnesium verhouding hebben. Noten zijn ook een goede vezelbron en bevatten veelal veel B-vitaminen. Ze staan bekend als gezondheid-bevorderend.


De nadelen van noten

Noten hebben een slechte beschikbaarheid van ijzer en een hoog fosfaat gehalte. Fosfaat bindt nodige mineralen en scheidt deze ongebruikt weer uit. Er kan op deze manier een mineralen tekort ontstaan. De combinatie van eiwitten en koolhydraten in noten zorgt dat het zwaar verteerbaar is. Het kost een hoop energie. Eet daarom maximaal een handjevol noten per dag.


Verse ongebrande en ongezouten noten genieten de voorkeur!

Walnoten

Walnoten bestaan van 15% uiteiwitten, waaronder het aminozuur glutathion. Dit aminozuur heeft antioxidant eigenschappen. Een antioxidant vangt vrije radicalen af die in het lichaam voor schade kunnen zorgen. Een groot gedeelte van de vetzuren in walnoten bestaat uit omega-6, een kleiner gedeelte uit omega-9 en een nog kleiner gedeelte uit omega-3 vetzuren. Toch staan walnoten bekent als een goede bron van omega-3 vetzuren. Ook de calcium-magnesiumverhouding in walnoten zijn gunstig voor je lichaamsopbouw. Daarnaast bevatten ze vitamine B6 en B11 en het fytonutriënt ellaginezuur, wat een hoge antioxidantwerking heeft.


Hazelnoten

Het eiwitgehalte van hazelnoten ligt tussen de 13-15%. Het vetzuurgehalte bestaat vooral uit omega 9 vetzuren, wat onverzadigd is. In vergelijking met de meeste andere noten bevatten hazelnoten een extreem laag gehalte aan het omega-6 vetzuur, linolzuur. Ook bevatten hazelnoten relatief veel mangaan en de vitaminen B1, B6 en B11. Daarnaast bevatten ze het ontgiftende en kankerremmende fytonutriënt ellaginezuur.


Macadamia

Macadamianoten hebben slechts 8% eiwit. Deze noten hebben het hoogste vetgehalte van alle noten. Dit vet bestaat voor een groot gedeelte uit onverzadigde vetzuren, waaronder omega-9 en omega-7, dat anti-bacteriële eigenschappen heeft. Ook salicylzuur en vitaminen B1 en B6 komen ruim voor in deze noten.


Amandelen

Eigenlijk zijn amandelen helemaal geen noten. Ze vallen onder de steenvruchten, net zoals de abrikoos. Amandelen hebben een hoog gehalte aan eiwitten (19%), hierdoor komt een allergie bij amandelen veelvuldig voor. Amandelen bevatten veel omega-9 vetzuren, vezels en vitaminen K, B2 en B3.


Welke noten hebben jouw voorkeur?





5 weergaven0 opmerkingen